Perpindahan Pejabat Baru ke Ayer@8, Presint 8 dan Selamat Tahun Baru 2020

Tahun baru 2020 telah datang dan sedang dilalui. Tahun lepas tersangat mencabar buat kebanyakan kita rakyat Malaysia. Masakan tidak, harga barangan meningkat, gaji mendatar, “economic growth” pada tahap mendatar dan kerajaan baru dibawah PH sangat tidak memberangsangkan. Tiada pembaharuan yg telah dilakukan. Kebanyakan polisi yg diperkenalkan hanya menyusahkan rakyat kebanyakan. Pulangan ekonomi secara mikro pula berada pada tahap “historical low”. Pulangan dividen ASB pada tahap 5% adalah tahap pulangan yg diberikan oleh industri perbankan. Semenjak pengurusan baru dibawah Zeti Aziz, pulangan produk2 PNB semakin merudum. Jika dinilai mengikut keberkesanan pengurusan ini, KESEMUA mereka dibawah pengurusan baru ini sepatutnya meletakkan jawatan! Sangat “incompetent” dan Zeti Aziz eloklah teruskan persaraan anda. Jadi, jika senario yg kurang memberangsangkan ini terus berlaku sehingga ke depan, apakah tindakan yg perlu kita lakukan? Kalau mengikut hemah saya ada 3 strategi yg MESTI kita lakukan atau 4 kepada yg telah ada simpanan yg mencukupi.

1. Simpan sebanyak mungkin(maximum savings).
2. Kurangkan hutang sebanyak mungkin jika boleh TIADA HUTANG langsung.
3. Pastikan aliran tunai(cashflow) anda positif.
+4. Jika ada peluang pelaburan yg “cashcow” boleh ambil peluang ini tetapi pastikan ianya tidak melebihi 40% simpanan anda. Zaman kemelesetan pasti ada peluang.

Aziz Ibrahim CFP TELAH BERPINDAH pejabat daripada Presint Diplomatik ke Ayer@8, Presint 8, Putrajaya. Kepada para sahabat2 yg akan menemui aziz cfp, anda akan dimaklumkan menerusi sms/watsap oleh Kak Lin kelak.

Selamat Tahun Baru 2020 semoga niat dan azam baru akan menjadikan hidup anda semua lebih “Happy, Healthy and Wealthy”. Wasallam.

aziz cfp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *